Outdoor obchod Hanibal působí v Česku již dlouho a i mezi online prodejci patří mezi pionýry v oboru. Přečtěte si, jaké nové značky můžete nově v Hanibalu objevit a proč se vlastně obchod jmenuje Hanibal.
Sbaťůžkem.cz: Někteří naši čtenáři jistě znají e-shop Hanibal, můžete ho ovšem pro ty, kteří o něm uslyší poprvé v několika větách představit?
Hanibal je obchod s outdoorovým, cestovatelským a horolezeckým vybavením, který funguje už od roku 2000 a je známý hlavně v Praze a okolí díky svým pražským prodejnám. Nicméně, pomocí e-shopu jej znají zákazníci po celé ČR i Slovensku jako spolehlivý obchod, jehož portfolio je postavené na kvalitních českých ale i zahraničních značkách, nabízí velmi dobrý servis a odborné rady založené na vlastní zkušenosti prodejců a který má velké množství kusů skladem: jsou tedy připraveny ihned k expedici. To vše za konkurenceschopné ceny.
K tomu ještě přidává možnost s Hanibalem vyrazit na hory či do skal, kde zákazníkovi předáme i praktické rady, jak zakoupené vybavení bezpečně používat.
Sbaťůžkem.cz: Jak vlastně vznikl název Hanibal? Je za tím nějaká symbolika?
Hanibal symbolizuje hrdinu, který udělal něco, co nikdo nečekal. Přešel Alpy, vysoké hory. Symbolizuje věci, které děláme a jakým způsobem se je snažíme dělat.
Sbaťůžkem.cz: Hanibal již tedy nějaký ten pátek působí na českém trhu, jak jste dospěli k rozhodnutí spustit také prodej outdoor oblečení online? Vyplácí se tento krok?
Pokud myslíte online prodej outdoorového vybavení, tak ten děláme od samotného počátku, tedy od roku 2000. Již tehdy jsme předpokládali, že online prodej bude velmi důležitý a dnes se ukazuje síla spojení kamenné obchody – online prodej.

Sbaťůžkem.cz: Budete nadále rozšiřovat síť obchodních míst?
Plány jsou různé a mezi nimi je i budování dalších kamenných obchodů. Na začátku června jsme tedy otevřeli již třetí obchod, první mimo Prahu, konkrétně v Brně na Orlí ulici 20. Další pobočka není v tuto chvíli na pořadu dne.
Sbaťůžkem.cz: Mluvil jste o různých plánech, je tam něco co chcete uvést dalšího a není to tajemství?
Máme velké plány s naším novým internetovým obchodem, chtěli bychom jej naučit spoustu zajímavých funkcí, aby patřil k tomu nejlepšímu, co lze na českém webu najít. Bohužel je to otázka na dlouhé měsíce nebo i roky. Je to neustálý vývoj.
Sbaťůžkem.cz: Jaké jsou klíčové oblasti, kde se vám prodej online opravdu osvědčil?
Velmi dobře se online prodávají například: repelenty, ponožky, cestovní strava, cestovní ručníky, spacáky a v zimě také sněžnice, termohrnky a termosky a další. Anebo z druhé strany: relativně slabší co do online prodeje je obuv. Důvod je nasnadě: je třeba ji asi nejvíce osobně vyzkoušet, což přes internet samozřejmě nejde. O to víc k nám lidé za botami chodí na kamenné obchody. Nejvíce pak online frčí zboží, které není třeba zkoušet na uživateli a tedy se snadno téměř bez rizika nakupuje online. A pak samozřejmě oblečení, které potřebuje opravdu každý…
Sbaťůžkem.cz: Plánujete pro rok 2016 nějaké novinky pro svoje zákazníky – ať už online nebo offline?
Největší online novinou je zcela nový web. Pro začátek nebude změna ve funkci příliš patrná, ale dává nám potenciál pro široký rozvoj funkčností do budoucna. Starý už bohužel svůj potenciál vyčerpal.
Druhou výraznou novinkou je nový obchod v Brně, jak jsem se již zmínil. Poslední maličkostí jsou pak vratné zálohované pevné tašky na zakoupené zboží. Nechceme již dále produkovat zbytečný odpad.
Sbaťůžkem.cz: Plánujete také nějaké nové značky uvést do vašeho portfolia?
Stále se u nás něco děje i na tomto poli. Občas nějaká značka skončí, jiná se objeví nově. Na jaře jsme výrazně rozšířili nabídku lezeček La Sportiva a na zimu se můžete těšit na legendární jihokorejskou značku Black Yak. Kdo nechce nosit tuctové oblečení, měl by zbystřit :-) Poslední novinkou pak bude rozšíření nabídky hamak.
Sbaťůžkem.cz: Cítíte nějaké silné trendy v outdooru jako takovém nebo ve vybavení?
Myslím, že silné trendy už zeslábly nebo se z nich stal už standard. Co určitě i dál bude zajímavé, je výroba v ČR či jiných vyspělých zemích, možnost pozáručního servisu, důraz na snižování zatížení životního prostředí lidí problematickými látkami a samozřejmě pak snaha učinit vybavení co možná nejlehčí při zachování funkčnosti.
Sbaťůžkem.cz: Mění se i nějak nákupní chování zákazníků, které můžete zmínit?
Z našeho pohledu nijak zásadně. Co mohu zmínit je větší náročnost na rychlost dodání, přehlednost obchodu, možnost konzultace či rady s vybavením, možnost vrátit zboží (ideálně i použité) a to spolu s co nejnižší cenou, což jsou dvě protichůdné strany mince.
Sbaťůžkem.cz: Je tedy něco, co vás třeba alespoň zarazilo nebo vám nedá spát, protože nevíte co je příčinou?
Občas nás zaráží téměř absurdní pokusy reklamovat vadu zboží. Lidi jsou ale různí ale je třeba jim vysvětlit, že se nejedná o vadu materiálu nebo výrobního procesu. Někteří pochopí a odejdou poučeni, někteří si stále stojí za svým :-) Ale každá reklamace nás samozřejmě mrzí, protože chceme, aby byli lidé s naším zbožím naprosto spokojeni, zákazník mohl ztratit důvěru ve výrobek, ale občas nelze dělat nic jiného, než reklamaci zamítnout, jinak bychom se změnili v půjčovnu zdarma s dobou výpůjčky 23,5 měsíce.
Sbaťůžkem.cz: Dobře, a mění se sorta zboží co lidé nakupují? Utrácejí za řekněme “outdoor módu” nebo si držíte spíše zákazníky co nakupují cepíny, helmu, sedák, hromady materiálu a na bonus nějakou termosku, aby jim nebyla zima u skály?
Jistě, pomalu se mění. Mění se jak chování všech zákazníků, tak se nám částečně daří oslovit i jinou klientelu. Určitý vliv má rovněž umístění našich poboček v Praze a Brně, což jsou města s vyšší kupní silou, žijí zde lidé, kteří jsou ochotni dát peníze za něco výjimečného s pěkným designem, co nenosí každý druhý. Je samozřejmě pochopitelné, že když už zákazník utrácí ne zcela zanedbatelné peníze za outdoorové vybavení, tak chce, aby mu to i slušelo.
Sbaťůžkem.cz: Česko je outdoorová velmoc, máte pocit, že máte tak život o trochu lehčí než kolegové v zahraničí?
Jak v čem. Takové alpské oblasti jsou rozhodně ještě více mocnější, do přírody zde chodí ještě větší část populace. Pokud je na trhu velká poptávka, zpravidla tomu odpovídá i nabídka, takže o jednodušším konkurenčním prostředí se asi nedá hovořit.
Lehčí bychom to asi měli, pokud by zákazníci byli ochotní za kvalitu náležitě zaplatit. Mnoho průzkumů o internetovém nakupování a chování zákazníků hovoří o tom, že ve srovnání se západní Evropou jsou čeští zákazníci velmi nároční: vyžadují skvělou kvalitu za minimální peníze, rychlou dobu dodání a to nejlépe zadarmo, možnost vrátit použité zboží atd. Což samozřejmě není možné, vše má svoji cenu a nelze to dělat zadarmo. To ani kuře ostatně nedělá… S tímto se ale musí poprat každý prodejce u nás a to i v naprosto odlišných odvětvích.
Sbaťůžkem.cz: Je velké povědomí mezi zákazníky, co je český výrobek? Vědí Češi, že značky jako Sir Joseph, Pinguin, Doldy nebo Tilak, jsou českého původu?
Snažíme se jim to sdělovat, máme sortiment z větší části založen na tuzemských značkách. Také díky tomu je povědomí poměrně dobré. Je třeba ještě rozlišovat, které značky jsou původem české, a které v tuzemsku i vyrábějí. Od toho se odvíjí i množství práce, které firmy místním lidem dávají a občas také možnost pozáručního servisu. Bylo by škoda protržený stan po 2,5 letech od nákupu vyhodit, když se dá v odborné dílně relativně snadno spravit.
Sbaťůžkem.cz: Díky za rozhovor.
Odpovědět