Malta má, řekl bych, výborný systém veřejné dopravy. Celý systém je tu opravdu na solidní úrovni. Přesto se na Maltě nevyhnete silnému provozu, kde se v úzkých uličkách motají malá autíčka různých automobilových značek s autobusy a motorkami.
Klíčem k pochopení celého systému dopravy je uvědomění si, že centrálním bodem pro přestup tvoří skupina zastávek ve Sliema a Vallettě. Je to konkrétně Sliema Terminus Bus Station u místa, kde má také svůj vstup a výstup lodní spojení přímo do Valletty. Další přestupní stanicí je přímo Valletta. Nesmí vás vyděsit názvy jako jsou Valletta 15, Valletta 36 apod. Vše jsou jen čísla jednotlivých nástupišť. Posledním velmi důležitým přestupním bodem je pro našince legračně znějící stanice “Bombi”. Jedná se fakticky o meziúrovňovou křižovatku, kde jsou jednotlivé stanice spojeny systémem podchodů a schodů.
Jednotlivé linky se na těchto místech křižují, a tak se při pobytu budete na těchto místech pohybovat po pár dnech už s jistou mírou vědomí, kam přesně jít a které nástupiště hledat.
Jízdné
Pokud plánujete jen několik výletů, bude pro vás plně dostačující jednorázové jízdné. V létě stojí jednorázové jízdné dvě eura a máte dvě hodiny na to se dostat jakýmkoliv autobusem na požadovanou stanici. V zimě je jízdné o 50 centů levnější a jízda v noci naopak o euro dražší, tedy tři eura za jízdenku.
Pokud má někdo v plánu využít našeho plánu pro cestování po Maltě, tak se vám bude velmi hodit neomezená jízdenka za 21 eur. Od prvního použití vám jízdenka umožní používat neomezeně všech autobusů po dobu 7 dnů. Navíc bez rozdílu noc/den, zima/léto. Jediné, na co se karta nevztahuje, jsou přívozy a trajekty.
Vyhledávání spojů
Pro vyhledávání spojení lze využít webových stránek maltského přepravce, kde se nachází i plánovač tras. My jsme, ostatně jako vždy, vše naplánovali z Google Maps. Časy a hlavně logika spojení sedí super.
Obecně lze říci, že maltští řidiči jsou mistři oboru. Projíždět titěrné uličky není sranda, a to ani pro přihlížející cestující. Občas jezdí brzy, občas mívají zpoždění několik desítek minut. Takže, v obecné rovině, jsme stále v jižanském standardu – autobus pojede, ale nikdo příliš neřeší, kdy přesně to bude.
Autobusy jsou ve valné většině klimatizované. Nastupuje se předními dveřmi, kde si “pípnete” kartou u řidiče, čímž se prokazujete platnou jízdenku nebo si musíte připravit peníze na koupi jízdenky. Pokud má autobus zadní dveře, slouží pouze na výstup.
Jiná doprava – auta a skútry
Další variantou, jak se dopravovat na Maltě, je určitě auto nebo skútr. Toho jsme nevyužili právě kvůli solidní síti autobusů, nicméně je to samozřejmě také varianta. Viděli jsme jak světově známé autopůjčovny, tak ty lokální pro auta i motorky. Jen jedno malé připomenutí, jezdí se tu vlevo, tak s tím počítejte.
Způsob řízení na Maltě je ryze jižanský. Je třeba počítat s počátečním zmatkem, který se ale postupem času začne jevit stále více organizovaným, a tak smysluplnějším chaosem.
Lístky ne jednu jazdu predávajú aj v autobusoch?
Asi se to nepatrně může měnit směrem nahoru. To je normální.
Včera v 17:05 jsem nastoupil na spoj TD13 a řidič po mě chtěl 3 eura :( dokonce mám pocit že to byl nepřestupní lístek.
děkuji moc za odpověď! :)
Dobrý den, my jsme ji kupovali až na místě.
Dobrý den, nevíte, zda je možné 7-denní kartu zařizovat až na místě, nebo je nutné ji dopředu objednat?