Než jsme odjeli do Kanady, docela jsem se obávala toho, že veřejná hromadná doprava ve Vancouveru nebude nic moc. Zastávky budou daleko od sebe, autobusy budou jezdit jednou za hodinu a nebude lehké se dostat z bodu A do bodu B. Opak je pravdou:) Jinými slovy, na to, že jsme v severní Americe, MHD je tady fakt skvěle rozvinutá.
Městskou hromadnou dopravu ve městě zajišťuje společnost Translink. Má na starost autobusovou i trolejbusovou dopravu, dále tzv. SkyTrain (podobné našemu metru), seabus (jezdí přes kanál mezi Downtown a North Vancouver) a veřejnou železnici West Coast Express.
Autobusy a trolejbusy Translink
To, co je nutné hned na úvod říct je, že všechny autobusové zastávky jsou tady na znamení. Díkybohu jsme tuhle informaci věděli ještě dřív, než jsme sem jeli, takže nás nečekalo žádné veliké překvapení:) Na některých zastávkách uvidíte budku, kde je na ceduli napsáno číslo autobusu a dokonce i jízdní řád, ale to je opravdu výjimka. Převyšuje tady ale pouze sloup, na kterém je připevněna cedule s číslem zastávky (ne autobusu) a to je vše. Vy si tedy musíte sami zjistit, jaké autobusy na této zastávce jezdí, kam a v kolik hodin:)
Lehce to zjistíte, pokud si naťukáte do telefonu číslo zastávky a pošlete zprávu na číslo 33333. Okamžitě vám přijde sms zpráva, ve které najdete, kdy jede nejbližší bus a kam jede. Vše funguje skvěle, až na takovou drobnost – váš kanadský operátor musí mít smlouvu se společností Translink, jinak musíte zprávy extra platit:))
No a jak to tak chodí – my jsme si vybrali společnost WIND, která má sice nejvýhodnější podmínky pro volání a sms, ale jaksi smlouvu s Translinkem uzavřenou nemá. My tedy využíváme offline aplikaci, která prostě vypadá jako jízdní řád:) Takže když někam jedete, musíte dopředu vědět, co tam přibližně jezdí za autobusy.
Pokud máte doma čas a víte, kam jedete, nejjednodušší je si najít adresu na Google mapách, ve které si přímo necháte vytvořit trasu, jak máte jet. Google vám pak sám ukáže, jakým autobusem máte kam jet, takže i pro mě, která má orientační smysl houpacího koně, celkem i trefíte:))
Jak už jsem zmínila, zastávky jsou na znamení. V autobuse máte buď klasické tlačítko STOP, jako všichni známe, nebo mnohem zábavnější věcičku – ocásek (pozn., to je náš krycí název). Po obvodu autobusu se line ocelové lanko pokryté gumou, za které když zatáhnete, je to jako když zmáčknete tlačítko STOP.
Je tady zvykem řidiči děkovat, když vystupujete, takže se toho nelekejte. Nevím, jestli je to jen ze slušnosti, nebo z důvodu, že tu jezdí s autobusem fakt trošku jak prasata, takže jste rádi, že vás dovezl v pořádku a jste živí a zdraví („safe and sound“, jak se tady říká). Řidiči totiž jezdí jen brzda – plyn – brzda – plyn – brzda!!!
SkyTrain a Seabus
SkyTrain je takové naše metro, jen trošku sofistikovanější. Je nejstarší a jedno z nejdelších automaticky poháněných systémů na světě. Jednoduše řečeno – je to fakt rychlé metro bez řidiče:)) Většinou nejezdí v podzemí (jak už je z překladu názvu zřejmé), takže je super, že celou cestu můžete koukat ven. Má tři linky – Expo line, Millenium line a Canada line. SkyTrain obslouží přibližně 250 000 lidí za jeden pracovní den. Když jedeme do školy, někdy musíme nechat odjet 3 nebo 4 vlaky, než můžeme nastoupit. Směrem do centra je totiž vždycky totálně narvaný.
Seabus spojuje centrum města a asi jedno z nejhezčích částí města – North Vancouver, který je umístěn přímo u hor. V týdnu jezdí každých 15 minut, večer každých 30 minut. Cesta trvá jen 12 minut a je fakt pěkná. Do lodi se vejde kolem 400 lidí.
Rozdělení města a ceny
Musím bohužel říct, že ceny za hromadnou dopravu jsou tady až extrémně přemrštěné a opravdu nejdražší na světě. Město je rozděleno do 3 pásem (viz mapka dole). Za měsíční tramvajenku do 1 pásma zaplatíte 91 CAD (cca 1800 Kč), do 2 pásem 124 CAD (cca 2 500 Kč) a když chcete využívat všechny 3 pásma dohromady, zaplatíte 170 CAD (cca 3 400 Kč). Jak vidíte, opravdu se vyplatí bydlet, pracovat nebo studovat vždy jen v 1 pásmu. My to tak zatím máme, tak snad i do budoucna:)
Když potřebujete do druhé zóny jen párkrát za měsíc, lze dokoupit jen samostatnou jízdenku, nemusíte kupovat tramvajenku. Dejte si ale pozor, neexistují tady klouzavé tramvajenky – takže měsíční tramvajenka se dá koupit pouze vždy v prvních několika dnech měsíce (myslím 14 dnů), pak už ji neseženete, takže musíte kupovat lístky. A jedna 90minutová jízda v 1 zóně vás vyjde na 2,75 CAD (cca 55 Kč), což je teda fakt mazec!
Pokud máte samostatné jízdenky, stačí ji při vstupu do SkyTrainu nebo autobusu strčit do validátoru a napíše se vám čas – jako u nás. To platí pro jízdenky, které si můžete koupit v obchodě. Pokud ale potřebujete přímo před vstupem do metra zakoupit samostatnou jízdenku, můžete ji koupit v automatu před vstupem do SkyTrainu – tam vám ale automaticky mašina natiskne čas, takže jízdenku musíte hned využít.
Podrobnou mapku dopravního spojení si můžete stáhnout tady.
Jeden komentář